Lågkolhydratkost

 

Ursprunglig mat för ursprunglig hälsa!

Lågkolhydratkost är den kost som vi människor har ätit i tusentals år i vår naturliga miljö. Animalier som kött, fisk och fågel, naturligt fett från djur- och växtriket och sparsamt med kolhydrater. Att äta lågkolhydratkost ger dig och din kropp de bästa förutsättningarna för en god hälsa och naturlig hormonell balans. Du håller dig mätt och din kropp får den näring som den behöver. Att äta lågkolhydratkost är enkelt. Genom att lära dig hur du äter lågkolhydratkost får din kropp den näring den behöver för att må bra hela livet. Det är ett sätt för dig att lära dig använda naturlig mat för din naturliga hälsa.

Hur strikt eller begränsad med kolhydrater du bör vara i din kosthållning är väldigt individuellt. Det gäller att hitta balansen som fungerar just för dig. Därför arbetar jag alltid med personliga  kostplaner efter dina förutsättningar. Då väger vi in din nuvarande situation, din livsstil, dina motionsvanor och din nuvarande näringsstatus för att nå mot dina mål.

Det är många som känner sig vilsna och osäkra på vad som är bra mat för hälsan. I media översköjs vi av dieter, snabbfix och kurer för bättre hälsa och viktnedgång. Tyvärr ger många av dessa inget långsiktigt och hållbart resultat. Tittar man däremot på vår evolution, ser man stora skillnader i vår kost idag jämfört med det vi ätit under större delen av vår tid.

Caveman CookDen moderna människan föddes för ca 200 000 år sedan. Vi levde som jägare och samlare och åt vad naturen hade att erbjuda i en blandning av föda från djur- och växtriket. Animalisk föda har alltid varit högvaluta, det innehåller mycket av de näringsämnen som vi måste få i oss via kosten som exempelvis protein och fett. Tillsammans med vegetabiler gav det den näring som människokroppen behövde. I grund och botten ska den näring vi behöver komma från vår kost.

Tyvärr har vi idag gjort många avsteg från vår ursprungliga föda som lett till att många har problem med hälsan. Avsteg som införande av spannmål, färdiglagad mat och tillsatser. En kraftig ökning av kolhydratintaget och en rädsla för att äta fett, som tyvärr har lett oss in i ännu mer ohälsa och sjukdomar. Genom att återgå till en naturlig mat ger du din kropp de bästa förutsättningarna att för att hålla dig frisk.

Ät ofta

Kött: Alla sorter – nöt, fläsk, vilt, kyckling. Ät gärna fettranden och skinnet på kycklingen. Välja gärna ekologiskt och gräsbetat för bästa näringsvärde och djurhantering. En del animalier av hög kvalitet kan även ätas råa.

Fisk och skaldjur: Alla sorter – gärna feta fiskar som lax, makrill eller strömming. Helst vildfångade.

Ägg: I alla former, kokt, stekt, äggröra, omelett. Välj om möjligt ekologiska eller från frigående höns utomhus.

Naturligt fett, feta såser: Är naturligt feta livsmedel. Smör, kokosfett och olivolja är bra källor till naturligt fett. Använd rikligt i matlagningen eller gör en god sås, exempelvis hemgjord bearnaise.

Grönsaker: Alla sorters kål, till exempel blomkål, broccoli, vitkål, brysselkål. Sparris, squash, aubergine, oliver, spenat, svamp, gurka, grönsallad, avokado, lök, paprika, tomat, mörka bladgrönsaker, ruccola, rosé, mâche, frisée.

Ät ibland

Lite eller medel av nedan beroende på hur känslig du är.

Rotfrukter: Välj färgglada rotfrukter, de flesta innehåller sparsamt med kolhydrater.

Nötter och bär: Som mellanmål eller tv-godis eller en näve tillsammans med grädde/yoghurt/kokosmjölk.

Ät undantagsvis

Undvik om du vill gå ned i vikt. Kan behövas för dig som tränar mycket och behöver lite extra kolhydrater.

Frukt: Innehåller mycket socker. Någon enstaka ibland.

Mejeriprodukter:  Dagens mjölkprodukter är tyvärr hårt processade. Välj feta alternativ av grädde, crème fraiche och lagrade ostar.Var försiktig med mjölk, yoghurt och fil, de innehåller mycket mjölksocker.  Helst opastöriserat och från kor av äldre raser som fjällko eller andra djur som ger mjölk med A2-beta-kasein. A1 tros öka risken för vissa sjukdomar och innehåller beta-casomorfin-7 (BMC7) som kan ge opiatliknande påverkan på belöningscentrum.

Potatis och ris: Glutenfria alternativ någon enstaka gång.

Bönor: Som ett litet tillbehör.

Ät aldrig eller mycket sällan

Socker: Läsk, godis, juice, sportdrycker, choklad, kakor, bullar, kaffebröd, glass, frukostflingor. Även sötningsmedel undviks helst.

Stärkelse: Bröd, pasta, ris, potatis, pommes frites, chips, gröt, müsli och så vidare. Alla spannmål som vete, korn och råg. »Fullkornsprodukter« är bara mindre dåliga. Att utesluta gluten gör ofta underverk för hälsan och magen.

Margarin: Industriell smörimitation med onaturligt hög omega-6-halt. Har inga hälsofördelar. Statistiskt kopplat till astma, allergier och andra inflammatoriska sjukdomar.

Öl: Flytande bröd. Fullt av maltsocker.

För att göra det enkelt kan du tänka att du ska ta bort potatisen, riset eller pastan och ersätta det med en rejäl sallad eller någon grönsak och lägger till en fet sås.

Om du ska byta ut

  • Entrecôte med bearnaise och pommes
  • Korvstroganoff med ris
  • Köttfärssås med spagetti

blir menyn exempelvis istället  

  • Entrecôte med bearnaise och sallad
  • Korvstroganoff med broccoli
  • Köttfärssås med riven vitkål